اداره کل تبلیغ یکی از چهار اداره کل معاونت فرهنگی است که سه وظیفه عمده ساماندهی و شبکه سازی مبلغان، ساماندهی فعالیت های تبلیغی، ارتقاء و توانمندسازی مبلغان را به عهده دارد.
شرح وظایف این اداره کل به شرح زیر است:
- پیشنهاد سیاستهای کلان، برنامه های بلند مدت و میان مدت فرهنگی و تبلیغی مبلغان به معاونت فرهنگی و تبلیغی؛
- تبلیغ، ترویج، تعمیق و تثبیت ارزش ها و معارف اسلامی به ویژه در عرصه زنان، خانواده، کودک و نوجوان در مجامع علمی و جوامع دینی درسطح ملی و فرا ملی (تصمیم شماره 230 جلسه 72 و 73 شورای سایتگذاری حوزه های علمیه خواهران مورخ 9/2/95) و (مصوبه 797 جلسه 16/10/90 شورای سیاستگذاری) و (مصوبه 22 جلسه 36 شورا مورخ 8/8/92)؛
- شناسایی و ساماندهی مبلغان خواهر در داخل و خارج کشور ( مصوبه 880 جلسه 57 شورای سیاستگذاری مورخ 12/1/92)؛
- برنامه ریزی، هماهنگ سازی، نظارت و ارزیابی امور تبلیغی مبلغان (مصوبه 48، جلسه 19 و 20 کمیسیون مدیریت، مورخ 8/11/93)؛
- برنامه ریزی و اقدام به منظور ارزشیابی فرهنگی و تبلیغی مبلغان؛(مصوبه 48، جلسه 19 و 20 کمیسیون مدیریت، مورخ 8/11/93)
- هدایت، حمایت و ارزیابی امور فرهنگی و تبلیغی مبلغان؛(مصوبه 48، جلسه 19 و 20 کمیسیون مدیریت، مورخ 8/11/93)
- سامان دهی، ارتقاء و توسعه امور تبلیغی مبلغان؛(مصوبه 48، جلسه 19 و 20 کمیسیون مدیریت، مورخ 8/11/93)
- برنامه ریزی به منظور استفاده مؤثر از محصولات و ابزارهای فرهنگی در راستای تحقق اهداف فرهنگی و تبلیغی؛(مصوبه 48، جلسه 19 و 20 کمیسیون مدیریت، مورخ 8/11/93)
- بهره گیری از رسانه ها و فناوری های نوین در امر تبلیغ در چارچوب سیاستهای مصوب شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران؛(مصوبه 48، جلسه 19 و 20 کمیسیون مدیریت، مورخ 8/11/93)
- تدوین، طراحی و برگزاری دوره های مهارت افزایی خواهران مبلغ؛
- بکارگیری خواهران مبلغه در عرصه های تبلیغ چهره به چهره، مجازی، مکتوب، رسانه ای و هنری؛
- ارائه خدمات تبلیغی به خواهران مبلغه عمومی و نخبه؛
- تدوین برنامه های مناسب جهت مقابله با فعالیتهای فرق و ادیان انحرافی؛
- مساعدت در سازماندهی نیروهای غیر روحانی فعال در عرصه تبلیغ از طریق همکاری با نهادهای مربوطه؛(مصوبه 48، جلسه 19 و 20 کمیسیون مدیریت، مورخ 8/11/93)
- همکاری با نهادهای علمی و فرهنگی کشور در زمینه اعزام مبلغ؛(مصوبه 48، جلسه 19 و 20 کمیسیون مدیریت، مورخ 8/11/93)
- برنامه ریزی جهت تخصصی سازی امر تبلیغ با توجه به تنوع مخاطبین و اقشار جامعه زنان؛(مصوبه 48، جلسه 19 و 20 کمیسیون مدیریت، مورخ 8/11/93)
- گسترش همکاری و مشارکت فرهنگی و تبلیغی با ارگان ها و مراکز علمی، فرهنگی و تبلیغی؛
- برنامه ریزی جهت گسترش سبک زندگی اسلامی و احیاء آداب و سنت های اسلامی و تقویت بنیاد خانواده و نقش تربیتی مادران در سطح جامعه؛
- تهيه، تدوين و بررسي مقررات، آئيننامهها و دستورالعملهاي مورد نیاز و ارائه پيشنهادهاي اصلاحي و تكميلي به معاونت؛
- تهيه و تنظيم گزارشهاي عملكرد اداره کل امور تبلیغی و ارسال به اداره برنامه ریزی؛
- تهيه و تنظيم بودجه سالانه اداره کل امور تبلیغی و ارسال به معاونت؛
- انجام سایر وظايف محوله از سوی معاونت.
این اداره کل دارای سه اداره است:
- اداره ساماندهی و تعاملات
- اداره امور فوق برنامه و آموزش های مهارتی
- اداره رسانه و روش های نوین تبلیغ
معرفی اداره ساماندهی و تعاملات
اداره ساماندهی مبلغان و تعاملات یکی از ادارات زیربنایی اداره کل فرهنگی تبلیغی است.
این اداره درحوزههای مختلف سطح بندی و رتبه بندی مبلغان دینی با رویکرد تخصصی و عمومی و نظارت و پشتیبانی آنها ایفای نقش میکند.
این سطح بندی و رتبه بندی در ایجاد تحكيم و ارتقاء سطح مباني اعتقادي، علمي و مهارتی مخاطبین تأثیر بهسزایی دارد. همچنین ساماندهی آنان در برنامه ریزی در راستای توانمند سازی در زمینههای مختلف تبلیغی و نیاز سنجی مناطق مختلف کشور حایز اهمیت است .
این اداره با هدف برنامهریزی برای مبلغان سراسر کشور در حیطه های مختلف فرهنگی و تبلیغی و تقسیم بندی بر اساس درخواست مخاطبان عام و خاص جامعه و زمینهسازی جهت بررسی فعالیتهای انجام شده در مجموعه معاونت فرهنگی و ادارات تبلیغ تشکیل گردیده است تا گام بلندی در نایل آمدن به این هدف ایفا کند تا هیچ سؤالی به اقتضای جامعه هدف بیپاسخ نماند.
اهداف
- آمایش، شناسایی و ساماندهی مبلغان حوزههای علمیه خواهران
- نیاز سنجی و وضعیت سنجی جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت مبلغان حوزههای علمیه خواهران
- زمینه سازی جهت بررسی فعالیتهای انجام شده در مجموعه معاونت فرهنگی و ادارات تبلیغ
- سطح بندی و رتبه بندی مبلغان بر اساس معیارهای تعیین شده
- ارتباط با سازمانها و مراکز همسو
سیاستها
- تهیه و تدوین، اصلاح و تکمیل آیین نامهها، ضوابط و دستور العملهای مربوط به شناسایی و ساماندهی مبلغان حوزههای علمیه خواهران
- رتبه بندی مبلغان حوزههای علمیه خواهران در عرصههای مختلف با شاخصههای مناسب
- ساماندهی مبلغان و تشکیل بانک اطلاعاتی موضوعی- مهارتی
- زمینه سازی برای بهره گیری متناسب و مطلوب در ارگانهای حوزوی و نهادهای مرتبط
شرح وظایف
-
ساماندهی و نظارت بر پرونده های تبلیغی مبلغان و به روز رسانی آن ها؛
-
شناسایی، تشکیل و نظارت بر تشکل های فرهنگی تبلیغی؛
-
شبکه سازی نیروی انسانی فعال در عرصه های فرهنگی تبلیغی؛
-
شناسایی و اولویت بندی موضوعات تبلیغی در سطح ملی، محلی و منطقه ای؛
-
مدیریت نفوذ فرهنگی تبلیغی مدارس در سطح محلی،منطقه ای و ملی؛
-
مدیریت و نظارت بر برنامه ها و فعالیت های فرهنگی تبلیغی؛
-
مدیریت و نظارت بر تولید و عرضه محصولات فرهنگی تبلیغی؛
-
پیامدسنجی میزان کارایی و اثر بخشی برنامه ها و فعالیت های فرهنگی تبلیغی،
-
برقراری ارتباط با سازمانها و نهادهای علمی، فرهنگی و تبلیغی همسو به منظور تبادل تجربیات و گسترش همکاریها
معرفی اداره امور فوق برنامه و آموزش های مهارتی
یکی از وظایف مهم حوزه های علمیه خواهران، توانمندسازی مبلغان در جهت افزایش توانائیهای تخصصی-کاربردی در زمینه تبلیغ و همچنین پاسخگویی و رفع نیازهای جامعه اسلامی میباشد. لذا با عنایت به محدودیت ظرفیتهای موجود در سیستم آموزشی حوزهها و ایجاد، توسعه و تنوع موضوعات فرهنگی، آموزش های عمومی و تخصصی به صورت آزاد و خارج از ساعات رسمی آموزش، امری ضروری است که این مهم در قالب « آموزش های فوق برنامه » در نظر گرفته شده است. «آموزش های فوق برنامه » با هدف ارتقاء سطح علمی و مهارتی مبلغان انجام می شود..
حوزه های علمیه خواهران به عنوان یکی از متولیان اصلی امر آموزش و فرهنگ، نقش مهمی در تربیت مبلغان کارآمد دارد. در همین راستا، دوره های آموزشی تکمیلی جهت مبلغان براساس نیازهای موجود جامعه هدف تعریف می گردد. آگاهی هر چه بیشتر مبلغان، از تکنولوژی ها و روش های پیشرفته علمی و مطلع شدن حوزهها از نیازهای فرهنگی و گام برداشتن در جهت تأمین آنها، الگوی دو جانبه ای است که جامعه فرهنگی باید در جهت تحقق آن حرکت نماید تا روند توسعه فرهنگ اسلامی در کشور تسریع گردد.
بنابراین اداره امور فوق برنامه و آموزش های مهارتی حوزه های علمیه خواهران با هدف تربیت مبلغان کارآمد، افزایش مهارتهای تبلیغی، گسترش هر چه بیشتر فعالیت های فرهنگی و ایجاد ارتباط پویا و مداوم بین حوزه و جامعه، با اهداف ذیل، فعالیت مینماید.
اهداف
کمک به ارتقای سطح دانش دینی و فرهنگ سالم در جامعه
ایجاد زمینه مناسب برای افزایش دسترسی به آموزش تخصصی تبلیغ
ارائه آموزشهای مداوم برای مبلغان و دانش آموختگان
تامین نیازهای تبلیغی مراکز آموزشی و فرهنگی
ارتقا و به روز کردن دانش دینی و مذهبی جامعه
ارتقای جایگاه حوزهها در فرایند توسعه فرهنگ اصیل اسلامی و در میان جامعه فرهنگی کشور؛
ارائه خدمات آموزشی، مشاوره ای و فرهنگی به مدیران و کارشناسان نهادهای فرهنگی، طلاب و همچنین فعالان فرهنگی؛
افزایش منابع درآمدی و تآمین بودجه از طریق ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی کیفی و اثربخش به جامعه
سیاستها:
آموزشهای فوق برنامه با تکیه بر اصول و مبانی ذیل طراحی و برنامه ریزی میگردد :
بازآموزی و آموزش تکمیلی برای مبلغان و دانش آموختگان حوزهها
آموزش تخصصی و کاربردی با کارکردهای تبلیغی با توجه به اقتضائات جامعه هدف
ارائه دوره های آموزشی کوتاه مدت براساس نیازهای جامعه هدف
آموزشهای این مرکز در راستای ارتقای دانش، توانش، نگرش و در نهایت ارتقای رفتار و عملکرد مبلغان، دانشآموختگان، طلاب و همچنین فعالان فرهنگی جامعه ارائه می شود و به دو شکل آموزش های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه خواهد شد.
آموزش های کوتاه مدت:
آموزش های کوتاه مدت بخشی از آموزش های تخصصی آزاد است که به صورت دوره های آموزشی کوتاه مدت به دو شکل: الف) دوره های آموزشی حضوری و ب) دوره های آموزشی غیرحضوری و مجازی برگزار می شود .
بخشی از این آموزش ها کوتاه مدت است که به صورت دوره های آموزشی یک روزه(۸ساعت)، دو روزه(۱۶ساعت) و سه روزه(۲۴ساعت) به شکل های نیم روز و یا روز کامل برگزار می شود و فراگیران پس از اتمام دوره و موفقیت در آزمون های مربوط، می توانند با پرداخت هزینه های پیش بینی شده، گواهینامه پایان دوره دریافت نمایند.
بخشی از آموزش های کوتاه مدت است که در قالب دورههای مجازی به دو شکل برخط (آنلاین) و برون خط (آفلاین) بر اساس نیاز مخاطبان و همچنین با هدف ارتقای سطح علمی، فرهنگی و مهارتی جامعه هدف، توسط اداره کل تبلیغ، برنامه ریزی و اجرا می شود.
آموزش های بلندمدت:
آموزش های بلندمدت بخشی از آموزش های تخصصی فوق برنامه است که به صورت دوره های آموزشی بلندمدت و در قالب ترم های پیوسته و متوالی، عمدتاً به شکل دوره های آموزشی و مهارت آموزی پودمانی و بر اساس نیاز مخاطبان و جامعه هدف برگزار می شود. فراگیران پس از اتمام این دوره ها و موفقیت در آزمون های مربوط، می توانند گواهینامه پایان دوره دریافت نمایند.
ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی در زمینه فرهنگی به سازمانها و ارگانها
واحد آموزشهای تخصصی فوق برنامه در نظر دارد خدمات مشاوره ای و تکمیلی در حوزه های زیر را به نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی ارائه نماید:
الف) نیازسنجی، نیازآفرینی و اولویت بندی نیازهای آموزشی؛
ب) برنامه ریزی و طراحی دوره های آموزشی؛
ج) رصد و ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی و ممیزی واحد آموزش؛
د) مشاوره در زمینه ارتقای فرایند مدیریت آموزش سازمانی؛
ه) برگزاری دورههای آموزشی فرهنگی، هنری
برگزاری سمینارهای آموزشی در زمینههای فرهنگی تبلیغی برای سازمانها و ارگانها
واحد آموزشهای تخصصی فوق برنامه همچنین با توجه به تجارب ارزشمندی که در زمینه برگزاری سمینارها و دورههای آموزشی دارد میتواند در این زمینه به نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی مشاوره ارائه نماید و در صورت نیاز مجری سمینارها و دورههای آموزشی باشد. (البته باید یه سری شرایط برای این درنظر گرفته بشه)
برنامه های در دست اقدام
- ایجاد سامانه آموزشی
- شناسایی و گروه بندی مبلغان از نظر علمی و مهارتی بر اساس داده های اداره ساماندهی
- تدوین و تنظیم نظامنامه آموزشی طلاب در حال تحصیل با احتساب ترم های تحصیلی آنان برای ورود به عرصه تبلیغ در جهت ساختارسازی مدیریت آموزشی
- تدوین و تنظیم هرم آموزشی و مهارتی مبلغان و دانش آموختگان با دو رویکرد عمومی و منطقه ای (براساس اطلاعات موجود در اداره ساماندهی)
- تعیین نیاز هریک از مبلغان بر اساس سامانه اطلاعاتی موجود و تنظیم چارت آموزشی هر مبلغ
- راه اندازی صفحه آموزشی مبلغان و ارائه کارنامه آموزشی در هر مرحله آموزشی برای ارتقاء رتبه مبلغ
- زمینه سازی جهت فعالیت نیروهای آموزش دیده در عرصه اموزش، پژوهش، تبلیغ و تولید محتوا با عقد تفاهم نامه با نهادهای مرتبط
- برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی آزاد برای تمام اقشار جامعه
معرفی اداره رسانه و روش های نوین تبلیغ
اداره رسانه و روش های نوین تبلیغ به عنوان بخشی از اداره کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران بر آن است همزمان با توسعه و تحول فضای هنری و رسانه ای روز دنیا، با همکاری بانوان طلبه و مبلغ نسبت به تولید و انتشاز محتوای سالم در سطح جامعه اقدام نماید که از جمله اقدامات این اداره میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
آموزش تخصصی تولید محتوا برای رسانه و فضای مجازی
آموزش تخصصی تبلیغ در فضای مجازی
تولید محتوای مناسبتی