تربیت فرزندان و امور خانواده از اولویت های اصلی حضرت زهرا (س) بود

شناسه خبر : 101190

1399/10/11

تعداد بازدید : 228

تربیت فرزندان و امور خانواده از اولویت های اصلی حضرت زهرا (س) بود

تربیت فرزندان و امور خانواده از اولویت های اصلی حضرت زهرا (س) بود 

 

معصومه ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران، ضمن تسلیت شهادت جانسوز حضرت فاطمه الزهرا(س) و ایام فاطمیه، اظهار داشت: این بانو در دفاع از ارزش های اسلام، اعتراض به غصب مال مومنان به قرائت خطبه فدکیه پرداختند و همچنین با شیوه های مختلف تبلیغی از جمله سخنرانی، پیام رسانی، تبلیغ چهره به چهره و تداعی معانی به غصب مقام امامت و ولایت اعتراض کردند.
 
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: این حضرت بعد از رحلت جانسوز رسول خدا(ص) و عدم انتقال امامت به حضرت علی(ع) و ایجاد شکاف اجتماعی در موضوع جایگاه امامت و ولایت عکس العمل نشان دادند.
 
وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) ولایت مدار بودند، گفت: حضرت زهرا(س) به خاطر اینکه نهال نوپای اسلام، ریشه بدواند در موقعیت های اجتماعی و در دفاع از جایگاه امامت و ولایت، پیشگام و علمدار شد.
 
ظهیری افزود: حضرت در اعتراض به اختلاف در خصوص جایگاه امامت و ولایت وصیت اعتراضی کردند تا شبانه و بدون مراسم تشییع دفن شوند تا با این اقدام نشان دهند کسانی که از من و رسول خدا(ص) روی برمی گردانند و هنجارشکنی می کنند جایگاهی ندارند، از این رو مزار ایشان پنهان مانده است و این امر برای همیشه در تاریخ سیاه خواهد ماند.
 
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه باید ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا(س) مورد واکاوی قرار گیرد، گفت: ریحانه النبی(س) نادره خلقت بودند که اهداف والای دین اسلام را دنبال کرده و با تکلیف مداری تاریخ را راهبردی کردند، در همین راستا باید برای شناخت بیشتر این بانو به زندگی ایشان نگاه دوباره ای کرد.
 
وی اضافه کرد: این بانو از لحاظ پاکدامنی، حجاب و عفاف، حیا، اخلاق، عبادت و سایر خصوصیات فردی و اجتماعی انسان کامل بودند که بخش های مختلف زندگی و سبک زندگی فاطمی ایشان می تواند الگویی برای همه زنان و مردان عالم باشد.
 
ظهیری با بیان اینکه ابعاد وجودی راضیه مرضیه(س) به سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم شده است، گفت: ایشان نه تنها با خطبه فدک و چهره عفیفانه در اجتماع حاضر شدند بلکه در خانه نیز مادری مهربان و همسری دلسوز بودند.
 
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: این بانو دارای سعه صدر و هم کفو با حضرت علی(ع) بود، د باره همسرداری ایشان امیرالمومنین(ع) فرمودند: «به خدا سوگند(در سراسر زندگی مشترک با فاطمه(س) تا آنگاه که خدای عزیز و جلیل او را قبض روح فرمود هرگز او را خشمگین نساختم و بر هیچ کاری او را اکراه و اجبار نکردم، و او نیز مرا هرگز خشمگین نساخت و نافرمانی من نکرد؛ هر وقت به او نگاه می کردم رنج ها و اندوه هایم برطرف می شد.»
 
ظهیری تاکید کرد: حضرت زهرا(س) با اینکه مدت کوتاهی در کنار فرزندانشان زندگی کردند اما تربیت فرزندان و امور خانه و خانواده از جمله اولویت های اصلی این حضرت بود و بعد از آن به اقتضاء زمان و در جایی که لازم بود در اجتماع حضور پیدا می کردند.
 
وی ابراز کرد: ایشان دلسوز و مراقب تربیت فرزندانشان بودند و به این طریق سلسله امامت و ولایت را در مکتب اسلام تربیت کردند و به عنوان ام الائمه شناخته شدند، حضرت مهدی(عج) در باره مادرشان زهرای مرضیه(س) فرمودند: «دختر رسول خدا (ص) برای من اسوه و الگویی نیکو است».
 
معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران ابراز داشت: درباره منزلت و مقام حضرت فاطمه(س) از امام صادق(ع) آمده است که ایشان فرمودند: «مریم سرور زنان جهان در عصر خود بود، اما فاطمه(س) سرور همه زنان از آغاز تا پایان است».
 
وی با اشاره به اینکه خانه حضرت زهرا(س) در دوران حیاتش، مکان مراجعه فقرا بود، گفت: خانه این بانو محل خدمت و گره گشایی بود، زنان برای کسب علم و پاسخ سوال هایشان به ایشان که مفسر قرآن و مفاهیم اسلام بود رجوع می کردند.
 
ظهیری با اهتمام بر اینکه مطالعه سیره حضرت زهرا(س) برای همه جوانان و به خصوص زنان توصیه می شود، افزود: انتخاب این بانو به عنوان بانویی برگزیده و علت انتخاب ایشان در آیه مباهله و تطهیر باید برای فهم بیشتر قشر جوان تبیین شود.
 
وی بیان داشت: نیمی از پیکره جامعه ما را زنان تشکیل می دهند و خداوند حضرت زهرا(س) را به خاطر امتیاز و ویژگی هایی که داشته است از جنس زنان به عنوان الگویی کامل و جامع برای همه قرار داده است.
 
معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: حیات معصومان از ابعاد مختلف قابل بررسی است و آثار آنها تا قیامت باقی است و اختصاص به زمان و مکان و موقعیت خاصی ندارد بلکه در همه شرایط زندگی شان برای همه مردم الگو و درس است.