حجت الاسلام و المسلمین رجبی،تصریح کرد:آسیبشناسی تبلیغ در حوزههای علمیه خواهران در دستور کار اداره کل مطالعات و مهندسی فرهنگی این معاونت قرار گرفته و با روش علمی و نگاه جامع انجام میشود.
ایشان افزودند: یکی از مهمترین و مؤثرترین برنامهها و فعالیتهای فرهنگی که با توجه به شرایط و اقتضائات و ابزارهای روز، مورد توجه و اهتمام و استفاده گسترده فعالان فرهنگی در تمام جوامع است، برنامهها و فعالیتهای تبلیغی است. مجموع فعالیتهای تبلیغی برنامهریزیشده و هدفمند میتواند به تدریج، اندیشهها، باورها، رفتارها و بهطورکلی فرهنگ جامعه هدف را شکل دهد یا تغییرات موردنظر را در آن ایجاد یا تثبیت کند.
این قاعده درباره تبلیغ دینی نیز جاری است و مبلغان دینی در طول تاریخ، نقش بیبدیلی در شکلگیری، تغییر یا تثبیت مولفههای فرهنگی در جوامع مختلف داشتهاند. از اینرو مقام معظم رهبری (دامتبرکاته) اخیراً در این باره فرمودند: «تبلیغ اولویت اول حوزه است».
در این راستا حوزههای علمیه خواهران در طول بیش از دو دهه فعالیت رسمی خود در مسیر فهم، تبلیغ و تحقّق دین و دفاع از ارزشهای دینی و مبارزه با بدعتها، با طراحی و اجرای برنامههای تبلیغی مختلف، منشأ آثار فراوان و ارزشمند بوده و هستند.
ایشان در ادامه گفتند: با اینحال به اذعان برنامهریزان، مجریان و جامعه هدف این برنامهها، در مواردی، اثرگذاری مطلوب و به هنگام و مورد نظر از آنها حاصل نمیشود و علاوه بر این در مواردی نیز ممکن است، آسیبها و پیامدهای منفی جدیدی بروز کند؛ بنابراین، باتوجهبه اهمیت بسیار بالای تبلیغ دینی توسط مبلغان خواهر، بهویژه در مسائل تربیتی و مسائل مربوط به زن و خانواده، فعالیتهای تبلیغی آنهاباید دقیق و هدفمند باشد و با آسیبشناسی علمی، عوامل زمینهساز، پدیدآورنده، و یا ثباتبخش آفات و آسیبهای موجود در این زمینه، در راستای پیشگیری و حل مشکل، شناسایی شود.
بدین منظور و بر اساس تکالیف برنامه پنجساله حوزههای علمیه خواهران، معاونت فرهنگی تبلیغی، آسیبشناسی تبلیغ در حوزههای علمیه خواهران را در دستور کار خود قرار داده است تا با بررسی دقیق اسناد بالادستی و منابع موجود مربوطه و نظرخواهی از متخصصان و صاحبان نظر و تجربه در این زمینه، عمدهترین عوامل زمینهساز، پدیدآورنده، و یا ثباتبخش آفات و آسیبهای موجود در زمینه تبلیغ را در راستای پیشگیری و حل مشکل، شناسایی کند و نتایج و راهکارهای پیشنهادی را در اختیار مسئولان مربوطه در مرکز و استانها قرار دهد.
معاون فرهنگی تبلیغی بیان کرد: تمام مراحل این طرح با بهرهگیری از نظرات متخصصان مربوطه و به صورت علمی تدوین شده و اقدامات لازم در هر مرحله نیز بادقت و اتقان بالا انجام میشود.
ایشان در خاتمه افزودند: از جمله اقدامات در حال انجام این طرح، میتوان به مصاحبه و نظرخواهی از مدیران و معاونان فرهنگی و مبلغان منتخب و برتر و فعالان عرصه تبلیغ در استانهای سراسر کشور اشاره کرد.