معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت:در راستای راهبرد شماره یک برنامه پنج ساله معاونت فرهنگی تبلیغی (بهسازی نظام فرهنگ و تبلیغ) با هدف ارتقاء کمی و کیفی زیرساختها،«تدوین و طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ »در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین رجبی بیان داشت: حوزه های علمیه خواهران، نهادی است متعالی و پیشرو در ارائه جامع و متقن اسلام ناب محمدی در سطح ملی و فراملی، که در فهم، تبیین، تبلیغ و ترویج دین، فرهنگ و اندیشه اسلامی در عرصه زن و خانواده و نقش آفرینی در اعتلای نظام اسلامی، محور است.
وی افزود: طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ به منظور تقویت متناسب ظرفیتها و زیرساختهای تبلیغ و ترویج فرهنگ، ارزشها و معارف ناب اسلام در تمامی سطوح و عرصهها؛ به منظور تحقق چشم انداز و اهداف کلان اسناد راهبردی، در دستور کار قرار گرفته است. پیش نویس این سند بر اساس مصوبه 175 شورای سیاستگذاری و اسناد راهبری نظام فرهنگ و تبلیغ تنظیم گردیده است.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران بیان داشت: نظام فرهنگ و تبلیغ بر اساس اسناد راهبری با هدفِ فرهنگسازی و ترویج آموزههای قرآن و سنت نبوی و اهل البیت؛ صیانت عالمانه، هوشمندانه و روشمند از اسلام ناب محمدیدر برابر شبهات، بدعتها، خرافات و اندیشههای انحرافی به ویژه در حوزه مسائل زن و خانواده؛ پاسخگویی عالمانه و مؤثر به سؤالات و نیازهای دینی جامعه مخاطب؛ تعمیق و درونیسازی اعتقادات، اخلاق و سنتهای اسلام ناب محمدی و ارزشهای انقلاب اسلامی در جامعه مخاطب؛ ارائه تصویری جامع و روشن از الگوی زن مسلمان و تحقق سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلامی طراحی و تدوین شده است.
رئیس اداره مطالعات فرهنگی اظهار داشت: پس از ابلاغ آیین نامه تدوین نظامات، کارگروه تخصصی طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ در اواسط سال 1402 تشکیل گردید. این کارگروه با محوریت معاونت فرهنگی و با حضور افراد مرتبط و کارشناسان امر تبلیغ برگزار شد.
سرکار خانم دکتر جاویدی در خصوص شرح وظایف کارگروه تخصصی طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ توضیح داد: پیش نویس تمامی مراحل مرتبط با فرآیند طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ در اداره مطالعات فرهنگی تهیه شد و در کارگروه طراحی نظام طی حدود 70 جلسه 2 ساعته مورد بحث و بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفت. الحمدلله پیش نویس طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ در اواخر دی ماه به اتمام رسید و جهت فرآیند تصویب خواهی ارسال شده است.
وی مصوبات کارگروه را موارد ذیل برشمرد: 1. تصویب موضوع نظام فرهنگ و تبلیغ؛ 2. تصویب اولویتبندی جامعه هدف و مخاطبِ امر تبلیغ؛ 3. تصویب مؤلفه های نظام فرهنگ و تبلیغ؛ 4. سه ساحتی بودن نظام فرهنگ و تبلیغ؛ 5. شبکهای دیدن ساحتها؛ 6. تعیین ساحتهای نظام فرهنگ و تبلیغ از لحاظ محتوایی؛ 7. تعیین ساحتهای نظام فرهنگ و تبلیغ از لحاظ روشی؛ 8. تعیین ساحتهای نظام فرهنگ و تبلیغ از لحاظ محیطی؛ 9. تعیین ضوابط کلی مؤلفه راهبری و برنامهریزی فرهنگی تبلیغی؛ 10. تعیین ضوابط کلی مؤلفه ساماندهی فردی و گروهی مبلغان؛ 11. تعیین ضوابط کلی مؤلفه ارتقاء و توانمندسازی علمی و مهارتی مبلغان؛ 12. تعیین ضوابط کلی مؤلفه تعاملات، حمایت و پشتیبانی مبلغان؛ 13. تعیین نقشهای نظام فرهنگ و تبلیغ؛ 14. تعیین نقشآفرینان نظام فرهنگ و تبلیغ؛ 15. تعیین ذی نفعان نظام فرهنگ و تبلیغ؛ 16. تعیین ارتباطات و تعاملات درونی و بیرونی نظام فرهنگ و تبلیغ.