در ابتدای این جلسه آقای دکتراسحاقی مدیرکل اداره دانش آموختگان با تبیین رسالت حوزههای علمیه خواهران و تشکر از معاونان فرهنگی به خصوص در امر دانشآموختگان، برآورد اولیه این اداره از تعداد دانشآموختهها را حدود دههاهزار نفر بیان کردند .
ایشان با بیان اینکه ما هم اینک با ظرفیت بالا و پتاسنیل عظیمی از دانشآموختگان مواجه هستیم که نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند؛فلسفه تشکیل اداره کل دانش آموختگان را بیان کردند. ایشان وظایف اصلی این اداره کل را «شناسایی، ظرفیت سنجی و سازماندهی دانش آموختگان، برنامه ریزی جهت تربیت، ارتقاء و توانمند سازی علمی و مهارتی دانش آموختگان با طراحی دورههای کوتاه مدت دانش افزایی و مهارتی دانش آموختگان و اجرای متمرکز آن در صورت ضرورت، به منظور نقش آفرینی فعال و موثر دانش آموختگان در سطح ملی و بین المللی با بکارگیری آنان در نهادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی، پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از دانش آموختگان جهت گسترش سبک زندگی اسلامی در بین زنان و خانواده و مواجهه موثر آنان در برابر آسیبهای اجتماعی، شبهات، بدعتها، خرافات، فرق و ادیان انحرافی، اندیشههای التقاطی و تهاجمات گوناگون فرهنگی، برنامه ریزی به منظور ترویج فرهنگ قرآنی و حدیثی با توسعه کمی، کیفی، هدایت و حمایت از موسسات و کانونهای قرآن و عترت دانش آموختگان و برنامه ریزی جهت توسعه ارتباطات مردمی، تقویت همیاری اجتماعی و تعمیق پیوند بین دانش آموختگان حوزوی و بانوان جامعه»، برشمردند.
مدیرکل اداره دانش آموختگان با معرفی چهار اداره «شناسایی و سازماندهی»، «ارتقاء»، «حمایت از بکارگیری» و «موسسات و فعالیتهای قرآن و عترت» جهت انجام وظایف این اداره کل، افزودند: اداره اول اداره سازماندهی و شناسایی است که گام اول این اداره شناسایی و ظرفیتسنجی، استعدادیابی و طبقهبندی دانشآموختگان جهت فعالیت و بهره برداری در ادارات دیگر خواهد بود. بعد از ظرفیت سنجی ما سعی میکنیم با برنامهریزی در ساعات فرهنگی در طول فرآیند تحصیل، مهارتهای لازم را برای انجام رسالت ها در اختیارطلاب برای تقبل مسئولیت و انجام وظایف طلبگی در عرصه اجتماع قرارگیرد. اداره ارتقاء وظیفه دارد که مهارتهای مختلف را تعریف کند و برای کسب این مهارتها برنامهریزی کند و تلاش کند برای تبدیل وضعیت موجود به وضع مطلوب. بعد در اداره سوم که اداره حمایت از بکارگیری است فرصت حضور در مشاغل مختلف که متناسب با شأنیت و جنسیّت طلبه و هماهنگ باشخصیت آنها را مهیا کند. این اداره کار صعب و سختتی دارد و باید ارتباط و تعامل خوبی با ادارات و مراکز ونهادهای کشوری داشته باشد. البته هدف ما این نیست که همه خواهران را شاغل کنیم بلکه مسئله انجام وظیفه برای کسانی است که فارغ از مسئولیتهای فردی ، خانوادگی تمایل به اشتغال به صورت تمام وقت ، پاره وقت یاموردی دارند . اداره چهارم نیز اداره مؤسسات و فعالیتهای قرآن و عترت هست. این اداره بیشتر متمرکز بر فعالیتهای گروهی است. انشالله میخواهیم مؤسسات و سازمان های مردم نهاد قرآن و عترت و تشکلهای مردمی را توسعه بدهیم. به این دلیل که همه فعالیتها و معارف ما متصل به انوار نورانی قرآن شود و اگر بتوانیم فرهنگ، آموزهها و سبک زندگی قرآن با مفسران معصوم که به نام ثقلین معروف هستند را در جامعه نهادینه کنیم انشالله.
در پایان ایشان توضیحاتی در مورد چارت سازمانی و شورای راهبردی، مجمع دانشآموختگان و حلقات دانشآموختگی و وظایف هر کدام ارائه کردند.
در ادامهی جلسه روسای هر کدام از ادارات به تشریح وظایف، برنامهها و فعالیتهای خود پرداختند.